Studiogear.nl wordt beoordeeld met een 8,1 op basis van 10 84 reviews.
Muziek Marketing 101: Je eerste 10.000 plays in 2 stappen

Muziek Marketing 101: Je eerste 10.000 plays in 2 stappen

Je staat op het moment dat je muziek af en geweldig is. Je wil het met de wereld delen, maar hoe? Je krijgt hooguit een paar honderd plays en vindt dat je muziek echt wel meer waard is. Hoe krijg je het op de juiste manier de wereld in?

Vaak denken muzikanten dat wanneer je muziek goed is het vanzelf gaat, maar hier is niks van waar. Wanneer je geen tijd en moeite in het promoten van je muziek stopt zal het niet worden opgemerkt en kom je alsnog niet verder. We gaan je in dit artikel het geheim van muziek promotie vertellen.

Je kunt natuurlijk al je vrienden op Facebook doodgooien met linkjes naar jouw muziek. Maar het kan veel makkelijker. Er zijn op YouTube namelijk honderden YouTubers die muziek in hun video’s gebruiken. Denk aan kanalen zoals Trap City en House Nation, dit zijn YouTube kanalen die muziek uploaden. Wanneer je jouw muziek op een van deze kanalen kan krijgen zal het je al heel wat plays opleveren.

Stap 1: Bouw een Contacten Database

Het promoten van je muziek is niet makkelijk en zal veel tijd kosten. We kunnen je nu al vertellen dat je veel ‘nee’ gaat horen, maar de aanhouder wint.

De eerst stap die je zult moeten nemen is het opstellen van een Excel bestand zoals hieronder:

Verzamel zoveel mogelijk Promotie YouTubers die bij jouw muziekstijl passen. In het bovenstaande overzicht hebben we gekozen voor YouTube en SoundCloud maar je kunt natuurlijk ook alle andere Social Mediagegevens verzamelen het is maar waar je zelf naar opzoek bent. Probeer tussen de 50 en 100 verschillende partijen te verzamelen (mijn database heeft er 750+). Doe dit zo overzichtelijk mogelijk want dit wordt de basis van je promotie.

Denk niet alleen aan muziekkanalen!
Maak in je Excel bestand verschillende tabbladen aan verzamel meer dan alleen muziek promotie kanalen. Denk ook is aan Tutorial kanalen, Gamers, Vloggers, Sporters en Compilatie kanalen. Al deze kanalen gebruiken muziek in hun video’s en zijn dus een perfecte kans om je muziek te promoten. Een groot voordeel voor hun is dat wanneer ze muziek van een bekende artiest gebruiken in een video, ze geen geld over de video kunnen verdienen wegens copyright. Bied jouw muziek aan als gratis alternatief. De kans dat ze ja zeggen is vrij groot!

Ps. Wanneer een YouTuber jouw muziek gebruikt kun je altijd even vragen of ze een link naar jouw nummer in hun beschrijving kunnen zetten. Zo verdien jij er ook nog wat aan

Stap 2: Contact opnemen

Het verzamelen van alle gegevens was nog het makkelijke gedeelte. Nu moet je iedereen gaan mailen. Je kunt natuurlijk een megagrote e-mail lijst opstellen en iedereen hetzelfde mailtje sturen, maar wees even eerlijk. Als je een mail binnen krijgt die naar 100 andere is gestuurd is het al een stuk minder speciaal. Verdeel het daarom als volgt:

Grote kanalen:
Stuur alle grote kanalen een persoonlijk mailtje. Begin niet direct over jezelf, wees slim en vertel eerst wat je leuk aan hun video’s vindt en stap daarna over wat je wil bereiken met deze mail. Vertel snel even wat over jezelf en wat je voor hun kan betekenen. Hou het persoonlijk en let op je spelling er is niks ergerlijker dan een mail vol spelingsfouten.

Kleine kanalen:
Dat je de kleinere kanalen niet allemaal een persoonlijk mailtje wil sturen is begrijpelijk. Daarom kun je deze wel gewoon in een grotere lijst zetten en allemaal hetzelfde mailtje sturen. Maar als je het echt goed wilt doen kun je het beste ook de kleine kanalen een persoonlijk mailtje sturen.

Hiernaast vind je een voorbeeld van een goed mailtje:

Vergeet niet een werkende link naar je muziek mee te mailen. Zorg dat ze jouw muziek makkelijk kunnen downloaden (dus niet door een download-gate).

Wees niet teleurgesteld als je weinig reacties krijgt. Je zult niet de enige zijn die de YouTubers benaderd. De kans is groot dat ze het gewoon te druk hebben of je mail vergeten zijn. Stuur daarom een week later gewoon nog een korte reminder. En reageren ze dan nog niet laat het dan zo, spam ze niet met mailtjes hier houd je namelijk geen vrienden aan over.

Laat in onze facebook groep weten of deze tactiek voor je gewerkt heeft!