Wanneer je klaar bent om muziek uit te brengen wil je natuurlijk wel dat er daadwerkelijk mensen naar je muziek luisteren. Maar hoe ga je mensen bereiken?
Of je zelf muziek uit geeft of dit doet via een label, luisteraars willen uiteindelijk meer over je weten en je andere muziek beluisteren. Daarom is het belangrijk dat je Social Media er goed en levendig uitziet.
Er zijn verschillende Social Media platforms en ieder platform richt zich op een andere kern doelgroep. Kies 3 platforms waar je je als eerste op gaat richten, zo ben je op 3 platforms sterk en krijg je geen half actieve accounts. Wij gaan je in dit artikel uitleg geven over de onderstaande platforms:
We beginnen direct met de belangrijkste. Facebook heeft op dit moment 1,3 miljard actieve gebruikers. Al deze mensen luisteren naar muziek en zijn jouw potentiele fans. Het belangrijkste is dat je facebookpagina er goed uit ziet. Kijk voor inspiratie naar andere artiesten, goed gestolen is beter dan slecht bedacht.
Laten we als voorbeeld Martin Garrix nemen.
Instagram heeft 400 miljoen actieve gebruikers waarvan de meeste tussen de 15 en 20 jaar oud zijn. Maak je muziek voor jongeren dan is dit het platform dat je niet mag over slaan! Ook bij Instagram nemen we Martin Garrix als voorbeeld.
En dan het laatste platform dat je waarschijnlijk niet eens meer gebruikt. Ondanks dat Twitter minder populair is dan vroeger, is het een goed platform voor muzikanten. Op dit moment heeft Twitter 315 miljoen actieve gebruikers waarvan het grootste deel tussen de 12 en 19 jaar oud is. Ligt je focus op deze leeftijd, dan moet je op twitter zijn om ze te bereiken.
70% van je content = Persoonlijke posts. Denk hierbij aan Foto’s, Video’s, MEMES en andere leuke posts waarmee je je merk kan bouwen. Wees niet verlegen maar denk wel na, als je eenmaal iets op internet zet krijg je het er niet meer vanaf.
20% van je content = Posts over artiesten die je inspireren, dingen die je interessant of leuk vindt om te doen. Misschien hebben mensen nog nooit van je muziek gehoord, maar wanneer er meerdere raakvlakken zijn is de kans groot dat ze uit nieuwsgierigheid toch even je muziek beluisteren.
10% van je content = Het uiteindelijke doel is natuurlijk je fans doorsturen naar de plekken waar je geld verdiend. Daarom is de laatste 10% van je content voor zelf promotie, stuur ze door naar je nieuwe single of naar een webshops waar je eigen merchandise verkoopt. Alles is mogelijk als je het maar goed in verhouding houdt met je andere posts.
Wanneer je deze punten doorlopen hebt en de content op je profiel dagelijks bijhoud heb je al een sterke aanwezigheid op Social Media. Vergeet niet dat iedereen tegenwoordig Social Media gebruikt en het dus overvol zit met content. Het is daarom belangrijk om op te vallen, wees creatief met je content en lok reacties uit.
Veel succes!