Studiogear.nl wordt beoordeeld met een 7,9 op basis van 10 83 reviews.
MUZIEK MARKETING 101: Social Media voor de Muzikant

MUZIEK MARKETING 101: Social Media voor de Muzikant

Wanneer je klaar bent om muziek uit te brengen wil je natuurlijk wel dat er daadwerkelijk mensen naar je muziek luisteren. Maar hoe ga je mensen bereiken?

Of je zelf muziek uit geeft of dit doet via een label, luisteraars willen uiteindelijk meer over je weten en je andere muziek beluisteren. Daarom is het belangrijk dat je Social Media er goed en levendig uitziet.

Er zijn verschillende Social Media platforms en ieder platform richt zich op een andere kern doelgroep. Kies 3 platforms waar je je als eerste op gaat richten, zo ben je op 3 platforms sterk en krijg je geen half actieve accounts. Wij gaan je in dit artikel uitleg geven over de onderstaande platforms:

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter

Facebook voor artiesten

We beginnen direct met de belangrijkste. Facebook heeft op dit moment 1,3 miljard actieve gebruikers. Al deze mensen luisteren naar muziek en zijn jouw potentiele fans. Het belangrijkste is dat je facebookpagina er goed uit ziet. Kijk voor inspiratie naar andere artiesten, goed gestolen is beter dan slecht bedacht.

Laten we als voorbeeld Martin Garrix nemen.

  • Profiel foto is persoonlijk: muzikanten zetten hun logo als profiel foto. Doe dit vooral niet. Als artiest wil je dat mensen weten wie je bent. Zorg er daarom voor dat ze ook weten hoe je eruitziet.
  • Banner promoot een single: De banner is een mooie plek om een nieuwe single of show te promoten. Deze is namelijk groot en valt direct op.
  • “Video bekijken”: Facebook geeft je een optie om een “Call to Action” knop in te stellen. Martin Garrix heeft deze doorgelinkt naar zijn nieuwe single, wat natuurlijk niet hoeft. Je kan deze ook door laten linken naar een webshop of een andere interessante pagina over jezelf.
     
  • De Content: Wat moet je nou eigenlijk plaatsen op Facebook en hoe vaak? Zoals je bij Martin Garrix kunt zien is het vooral persoonlijke content. Plaats niet alleen dingen over je muziek, deel dingen die je in het dagelijkse leven doet. Zo leren je fans je echt kennen. Probeer dagelijks een bericht te posten op Facebook, wanneer je niks post vergeten mensen je en wanneer je te veel post word je als vervelend ervaren.

Instagram voor artiesten

Instagram heeft 400 miljoen actieve gebruikers waarvan de meeste tussen de 15 en 20 jaar oud zijn. Maak je muziek voor jongeren dan is dit het platform dat je niet mag over slaan! Ook bij Instagram nemen we Martin Garrix als voorbeeld.

  • Profiel foto is persoonlijk: Hetzelfde geldt hier als voor Facebook, Social Media is persoonlijk ingericht. Stel daarom een foto van jezelf in als profiel foto, je profiel foto op Facebook hoeft niet hetzelfde te zijn als die van Instagram.
  • Bio: In je Instagram bio kan je veel verschillende dingen zetten. Ook hier promoot Martin Garrix zijn nieuwe single. Veel artiesten hebben hun Snapchat in hun Instagram bio staan omdat dit ook een mooi platform is om jezelf op te promoten. Onthoud dat je bio niet iets vasts hoeft te zijn. Je kan deze per week veranderen. Zo kun je je fans naar verschillende platforms doorsturen.
  • De Content: Ook hier zijn op het profiel van Martin Garrix veel persoonlijke foto’s te vinden, Foto’s van shows of uitstapjes zijn goede content voor Instagram. Als je nog geen shows doet ga dan zo nu en dan wat leuks doen of maak foto’s wanneer je in de studio zit. Zo kun je je Instagram vullen met leuke foto’s. Wees in de beschrijving van een foto creatief, lok mensen uit om een reactie te plaatsen en maak gebruik van #hashtags, hierdoor vinden meer mensen je foto’s. Plaats minimaal 1x per dag iets op Instagram: dit kan een foto of video zijn maar tegenwoordig kan dit ook in Instagram Story’s.

Twitter voor artiesten

En dan het laatste platform dat je waarschijnlijk niet eens meer gebruikt. Ondanks dat Twitter minder populair is dan vroeger, is het een goed platform voor muzikanten. Op dit moment heeft Twitter 315 miljoen actieve gebruikers waarvan het grootste deel tussen de 12 en 19 jaar oud is. Ligt je focus op deze leeftijd, dan moet je op twitter zijn om ze te bereiken.

  • Profiel foto is persoonlijk: Hier is niets aan toe te voegen, het is op Twitter precies hetzelfde als bij de hierboven benoemde platforms. Kies voor een persoonlijke foto. Ook deze mag weer anders zijn dan op de andere platforms.
  • Banner promoot een single: Groot in beeld is de nieuwe single van Martin Garrix zichtbaar. De banner is ook hier een perfecte plaats om iets nieuws te promoten. Zorg ervoor dat er duidelijk uit op te maken is wat je promoot. Omdat de Twitter banner niet klik-baar is kun je het beste een linkje in je bio plaatsen.
  • Bio: Ook in de bio kun je wat promoten, daarnaast vermeld je in je bio op Twitter vaak je contact informatie. Ook kun je kiezen om ander Social Media weer te geven in je bio, om je volgers door te sturen naar bijvoorbeeld je SoundCloud of YouTube.
  • De Content: De Twitter content is vaak wat persoonlijker dan die op bijvoorbeeld Facebook. Probeer in ieder geval 4 á 5 Tweets te plaatsen per dag. Ga ook zo nu en dan een gesprek aan met iemand die wat interessants post of reageert op jouw post. Ook het re-tweeten van tweets die je interessant vindt is niet verboden.

Content Tip: 70/20/10!

70% van je content = Persoonlijke posts. Denk hierbij aan Foto’s, Video’s, MEMES en andere leuke posts waarmee je je merk kan bouwen. Wees niet verlegen maar denk wel na, als je eenmaal iets op internet zet krijg je het er niet meer vanaf.

20% van je content = Posts over artiesten die je inspireren, dingen die je interessant of leuk vindt om te doen. Misschien hebben mensen nog nooit van je muziek gehoord, maar wanneer er meerdere raakvlakken zijn is de kans groot dat ze uit nieuwsgierigheid toch even je muziek beluisteren.

10% van je content = Het uiteindelijke doel is natuurlijk je fans doorsturen naar de plekken waar je geld verdiend. Daarom is de laatste 10% van je content voor zelf promotie, stuur ze door naar je nieuwe single of naar een webshops waar je eigen merchandise verkoopt. Alles is mogelijk als je het maar goed in verhouding houdt met je andere posts.

 

Wanneer je deze punten doorlopen hebt en de content op je profiel dagelijks bijhoud heb je al een sterke aanwezigheid op Social Media. Vergeet niet dat iedereen tegenwoordig Social Media gebruikt en het dus overvol zit met content. Het is daarom belangrijk om op te vallen, wees creatief met je content en lok reacties uit.

Veel succes!